DIN SÖKRUTA PÅ MIN BLOGG :

Anpassad sökning

onsdag 17 oktober 2007

Ett litet inlägg...

...om en stor författare. Nej, jag menar inte Doris Lessing. Henne har jag bara läst en bok av och den var jättetråkig.
Nej, den tjej jag pratar om heter, Janet Evanovich och är en underbart rolig författarinna.

Hon skriver om tjejen, Stephanie Plum som blir av med sitt arbete i underklädesbranchen men som i stället får arbete hos sin kusin Vinnie, som prisjägare. Ett jobb med många historier, onda och goda.
Stephanie bor i sin lilla lägenhet, som hon delar med sin hamster Rex.

Frank och Helen Plum, Stephanies föräldrar bor i eget hus, där oxå Stephanies mormor, mormor Mazur, flyttat in. En pikant dam som ofta besöker bisittningar (när man tar farväl av de döda och visar upp de liggandes i sina kistor), allt efter som hon hittar de döda i bland dödsannonserna i tidningen. Att hon inte kände de gör det samma.

Joe Morelli, suck och stön, som Stephanie känt se´n hon var barn och som hon har svårt att hantera sin relation med. Han arbetar som polis i deras lilla stad och Stephanie blir tvungen, att då och då genom sitt arbete,ha viss kontakt med honom, på gott och ont.

Ranger, som oxå arbetar som prisjägare åt kusin Vinnie och som får mitt hjärta att slå lite extra. En man med okänt förflutet och som kommer till Stephanies räddning lite när så behövs.

Om böckerna kan sägas var deckare,låter jag vara osagt men de är vanvettigt roliga och mycket händelserika från första sidan till det sista bladet i boken (böckerna).
Den första boken i serien heter, "Lovligt byte" och därmed är man själv ett byte för denna härliga bok. Har man läst en, måste man fortsätta på nästa. I bland har man fått vänta på nästa bok, då författarinnan inte hunnit med i svängarna och vi läsare har stått och trampat varandra på hälarna för att vara först på plats när nästa bok (byte) ges ut.

Lägg i från er allt annat och ge er hän i Stephanies härliga värld med mormor Mazur, den härliga och gäckande Joe Morelli samt den mystiska och häftiga mannen, Ranger, som får kinderna att rodna.

Tills nästa gång vi "ses" får ni ha det så bra och läs på ordentligt, så att ni riktigt känner hur blodet i pulserar i era nyväckta prisjägartalanger.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

VÄDER NYHETERNA

Min Gästbok / My Guestbook