DIN SÖKRUTA PÅ MIN BLOGG :

Anpassad sökning

tisdag 2 december 2008

Scammers eller som vi kallar de bedragare.

Jag ska berätta mer om denna helt otroliga kille. Vi kan kalla honom Bob men han heter inte det, ens som den bedragare han är. Jag skrev ju tidigare om killen som ville gifta sig och påstod att han bodde i London och som nu hade fått kontrakt på att bygga en fabrik i Nigeria (sa att han var byggnadsingenjör) hela tiden ville ha hjälp med att växla valuta, då han påstod att bankerna där inte kunde växla in Euro????
De har mycket bra banker i Nigeria och Lagos är en av de största städerna i Afrika, så deras banker är precis lika bra som de vi har. Gå aldrig på en så´n lögn.
Han hade dessutom, enligt egen utsago, en av sina arbetare på sjukhus efter att ha blivit nedslagen utsatt för ett rån, på Bobs hotell??? och arbetaren låg i koma och hade naturligtvis inte pengar att betala sjuhusräkningen för.
En av många av hans sorgliga historier om hans avsakand av pengar (inte Euron, naturligtvis, hahaha, för de hade han gott om men kunde inte bankerna i Lagos växla in). Checken han sände mig och som jag inte hade några som helst tvivel om att den var oäkta, såg ut så här.

Antingen är killen urkorkad eller så hoppas han att vi är det eller fattig men oxå intelligent.
Tyvärr är det så att bankerna kan betala ut pengar på dessa checker men när det sedan visar sig vara en check utan teckning, så är det bara att betala tillbaka =( Oftast ber de dig/er att bara skicka en del av summan och behålla resten tills de kommer ????
Bara det gör att en del inte anar oråd men jag är numer rätt luttrad och känner till mycket mer om scammare än jag någonsin gjort innan jag stötte på dessa killar.
Tyvärr är Nigeria ett land med stor fattigdom och de som växer upp där har inte alltid någon skolgång att tala om och de ser det här som ett sätt att skaffa uppehälle och tror säkert att vi i andra länder är rika eller åtminstånde ordentligt förmögna enligt deras mått mätt. Det är mycket sorgligt och det slutar, för väldigt många väldigt illa om man låter sig luras. De här grabbarna är fenor på att manipulera med andra människor och det är inte för intet som varningar är viktigt och befogat.
Du/ni som säger,"mig skulle inte någon kunna lura", till er vill jag säga, "det var skönt att höra". Till er som blivit eller kanske blir lurade, säger jag "Ledsen att höra men inte förvånad". Det finns många med mycket sunt förnuft och hög intelligens men som ändå blivit lurade.
Slutsumman av det hela är och förblir, var på din vakt i alla sorts sammanhang, när det gäller kontakter på internet.
zwani.com myspace graphic comments
Myspace Friends Graphics


Vi vet aldrig vem vi egentligen pratar med. Killen som jag här kallat för Bob, var redan vid första kontakten avslöjad som en scammare. Har man en mycket hög utbildning och säger sig komma från ett engelskt eller amerikanskt hem, så har man troligen en bättre språkkunskap än många av dessa killar har. I Nigeria har man dessutom en "engelska" som är väldigt speciell. När någon säger sig heta t ex "Robert by name", kan man börja dra åt sig öronen. I Nigeria produceras fler filmer än i något annat afrikanskt land och man talar ofta engelska i dessa filmer men, som sagt på deras "engelska".
Jag måste tillägga att jag har väldigt många underbara vänner som jag har mött här på nätet, både tjejer och killar, så alla är inte dåliga eller skojare.

Det var allt för i dag =) Sköt om er och ha det så bra ni kan.
Sov Gott och Dröm Söta Drömmar.

Sweet Dreams Comments & Graphics

Kram Maritha.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

VÄDER NYHETERNA

Min Gästbok / My Guestbook