DIN SÖKRUTA PÅ MIN BLOGG :

Anpassad sökning

söndag 13 september 2009

Söndag...


...är den värsta dagen på veckan =(
Bilden är tagen när jag och mina klasskompisar hade klassfest för några år sedan(en riktigt jättekul fest, som jag sent skall glömma).
Här samlades vi som haft samma upplevelser med vuxenvärlden, skola på lördagar och söndagsskola på helgen =(
När jag var liten, var söndagar den dagen när allt var stängt, utom kiosken och bio mattinérna.
Den dag när man fick nå´t slags kött till middag (söndagssteken) som jag en gång vaknade upp med en måndagsmorgon, fortfarande tuggandes på den sega biten som om det varit ett tuggummi =)
Skumt med tanke på hur hårt bevakade jag och mina syskon var, för att vi inte skulle missa att borsta tänderna.
Att gå på bio var ju helt ok förstås men det hade man inte alltid råd att göra utan i bland kändes det klart viktigare att köpa godis och kanske nå´n serietidning.
Det fanns mycket som var roligare då och en del som är roligare nu för tiden.


99galleries.com

Det var i stort sett likadant i kompisarnas familjer och det gjorde ju inte saken bättre.
Den här dagen var mycket längre än alla andra dagar i veckan och den dagen när man fick "främmande" hemma på besök.
Då var det än värre jobbigt och man var tvungen att hålla sig i skinnet ordentligt och bli inspekterad av de som hälsade på.
De vuxna brukade sitta i "stora rummet" och äta, i fall de var på söndagssteks middag men vi barn fick sitta i "barnkammaren" och äta.
Det var rätt skönt att inte behöva sitta uppsträck under en hel lång måltid och behöva sitta kvar tills de vuxna ätit färdig (vilket kunde ta hur lång tid som helst).

Det är skönt att det är annorlunda nu för tiden =)
När mina barn växte upp hade vi inte heller så stränga regler som det var hemma hos mig.
Hade vi tråkigt, så kunde vi duka på golvet och ha picknick inomhus för att ha det lite roligare.
Jag tror att mina barn slapp känna den där söndagskänslan, som för mig kändes som ett skruvstäd och som fortfarande sitter kvar i minnet, med obehag.

Tills nästa gång vi ses, så får ni ha det så gott och välkommen tillbaka =)

Kram Maritha.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

VÄDER NYHETERNA

Min Gästbok / My Guestbook