DIN SÖKRUTA PÅ MIN BLOGG :

Anpassad sökning

fredag 26 mars 2010

TÄNK ATT SAMMA SCAMMARE SOM VI HAR PÅ VÅRA SVENSKA SAJTER...

...ÄVEN DYKER UPP I USA.

Det är till och med de raser som jag oftast läser om bland "bortskänkes" annonserna här.

Yourkshire valpar, eng.bulldoggs valpar, med samma register på listorna "de har inte möjlighet att själva ta hand om valpen/valparna" och säger sig ge bort de, för priset det kostar, att skicka över den/de med alla papper samt att de är vet.kollade med mera.
CHICHIVAVAN ÄR OCKSÅ EN AV DERAS FAVORITANNONSVALPAR OCH DET ÄR INTE SVÅRARE ÄN SÅ HÄR SOM JAG JUST GJORT, ATT HITTA BILDER PÅ DE DJUR MAN VILL LURA FOLK MED.


99galleries.com | Photography,Comments,Graphics & Glitter

Blir man väldig förälskad i dessa raser så är det inte svårt att tänka sig att man kan göra nästan vad som helst för att rädda den/dessa små till ett liv med en själv.

Önskar man sig tillräckligt mycket så är det lätt att trilla dit och de här scammarna är absolut inte buskablyga direkt och det inte underligt att de aldrig ger upp utan försöker om och om igen, då de får napp av en och annan.

Här på våra sitter har de utökat sortimentet med aror och hästar men även apor emellan åt.

De som sitter i andra änden av annonserna är ofta ruggigt fattiga människor och jag tror att vi har svårt att förstå hur fattigt de lever i många delar av Afrika och bland annat Nigeria, som ofta de här scammarna kommer från.

I dag fick jag reda på att de numera också hittat till sajter i USA och även hittat till lokaltidningar där.

Det är enormt sorgligt att läsa deras historier och ännu sorgligare att veta att många faktiskt blir grundlurade av dessa människors annonser.

För de är det säkert en katastrof med men kanske inte så mycket för pengarnas skull, utan mer för den tillit man känner de som annonserar ut valparna (som antagligen aldrig existerat).

Avstånden har ingen betydelse längre, nu när vi har internet samt Western Union och Money Gram genom vilka man lätt överför pengar, till bedragarna.

Ofta beskrivs djuren, vilka det nu är, som "Adorable" små valpar vilka en del till och med är "pottränade" =)

En av dessa utannonserade hästarna, var också den "pottränad" =)

Var försiktiga med vilka annonser ni svarar på och kolla alltid extra om det handlar om "djur" från Afrika och särskilt Nigeria och Kamerun.

Här under är två, av ett cirka 13-15 tal liknande sorgliga historier som jag hittade på en site i USA.

***********

"Kamerun militärbas Scam

Min mamma har alltid velat ha en tekopp Yorkie, så jag fann mig själv letar på nätet efter en. Jag hittade flera personer på nätet som påstår sig vara på en amerikansk militärbas i Kamerun. Alla erbjuds en gratis Yorkie valp-komplett med papper, mat, behandlar, krage, koppel, etc. Allt jag behövde göra var att betala fraktkostnaden för snus, som varierade från $ 150 till $ 500. Dessa scammers kan skicka dig, prata med dig på telefon och skickar alla bilder du vill ha. Så snart du gör misstaget att sända dem pengar, de försvinner aldrig höras av igen. Jag gjorde detta misstag, och min syster gjorde det misstaget. Vänligen varna andra så att de inte gör det också!
-XXXXX, Kalifornien "

"Nigerianska Puppy Scam

Min son, som lider av cystisk fibros, gick på Internet för att hitta en bulldog. Han ville ha ett desperat och hade sparat pengar under en lång tid. Han fann till slut en annons och började email med en man från Nigeria. Mannen förklarade att han hade en valp som behövde ett hem och skulle bara ta ut min son Leveransavgifter. Det lät perfekt. Min son fick mest bedårande bilder av valp-hunden var precis vad han hade drömt om. Så han skickade pengarna till mannen via Western Union. Då den nigerianska mannen ringde och sa att valpen hade tagits upp vid gränsen och skulle hållas i fängelse. Han behövde mer pengar för att få valpen ut. Han sade då att det fanns en andra valp, och att min son skulle skicka pengar för att rädda henne också. När min son insåg att detta var en bluff, han var förkrossad! Han var mycket sjuk vid den tidpunkten. Jag försökte prata med mannen i telefonen flera gånger, berättar han situationen med min son och hans sjukdom och be om pengarna tillbaka, men han brydde sig inte. Det är så sorgligt att någon kan vara så grym. Han krossade min sons drömmar.
-XXXXXX, Montana "

Så var försiktiga när ni svarar på annonser, även intelligenta människor med känslor har fallit för dessa annonser med.

Ha en jätteskön helg och sköt om er och njut av vårluften om den dyker upp hos er med.

Kram Maritha.

2 kommentarer:

Karin sa...

Visst är det förfärligt att man alltid ska behöva vara rädd för att bli lurad ?
Har själv gått på en blåsning, men åt det andra hållet, genom en försäljning.
Som tur var hann jag upptäcka bedrägeriet, men hade det varit en dag då koncentrationen varit sämre, så kanske jag inte hade sett genom bluffen.
Just Nigeria verkar ju vara ett paradis för lurendrejare, så det landet ska man nog inte ha några affärer med, om man inte själv är bekant med personen i fråga.
Härligt med en pottränad häst i alla fall !
Var ju lite synd att den inte fanns på riktigt ! ;D

Unknown sa...

Hej Karin !Ja, det är förskräckligt att det ser ut som det gör i världen.
Ja, det var bra att du hann upptäcka allt i tid. Det är väldigt grymt när de går in på rena dating sidor och lurar människor och då är det både pengar och hjärtan som blir illa tilltygade, tyvärr. Nigeria är ju tyvärr ett av de mest befolkade länder i Afrika och då blir fattigdomen ännu större. Usch, att det aldrig verkar finnas en ände på eländet. Dessvärre är man inte alltid alert och då kan det sluta illa =( men, men som man säger. "Friskt vågat, hälften vunnet".
Fast pottränade hästar skulle jag också gärna vilja titta närmare på.
Vem vet, den kanske finns där ute någonstans =)
Ha det så gott nu/Kram Maritha.

Bloggarkiv

VÄDER NYHETERNA

Min Gästbok / My Guestbook