DIN SÖKRUTA PÅ MIN BLOGG :

Anpassad sökning

söndag 21 november 2010

MYRIADER...

...AV SMA OCH STORA MYROR, HAR HEMMA HOS OSS.

 
Posted by Picasa


Jag skulle sa garna vilja lagga in en liten videofilm som jag tagit av en liten pyttemyra eller avflera sma pyttemyror som vi har har och dar i var lagenhet.

Tyvarr kan jag inte ens fa blogger att lagga in ett enda foto langre av det jag tagit har i Gambia.

Jattesorgligt ar det, for jag tror att ni skulle gilla de sma liven om ni sag hur ihardiga och duktigt de jobbar pa.

De har sma, ar inte storre an att man ser de som en prick som virrar runt men satter man pa sig lasglasogonen, sa ser man sma, sma , sma svartmyror och de ar sa sma och sota att det bara inte gar att gora annat an att gilla de.

De hittade en liten prick med mat i vart handfat och genas kom en hel koloni med myror i en lang rad, som alla baxade bort en liten, liten smula av det de hittat i handfatet och jag blev bara tvungen att ta fram kameran och filma hur de jobbade pa for att inget end litet uns skulle forsvinna.

Det gar inte att ta livet av sa sma och sota varelser som de har och jag ar mycket forsiktig nar jag spolar eller haller vatten i handfatet, sa att ingen av de skall drunkna och ga under :)

Trodde aldrig att det kunde finnas sa har sma och ihardiga myror. De arr inte mer an ca 1 eller 2 milimeter stora och det var svart att fatta att det var sma myror jag sag nar de susade forbi mig i ilfart till nagot tappat korn av atbart slag.

Jag tror att jag har kunnat rakna till ca 6 eller 7 olika sma eller storre sorters svartmyror.

De tva av de storsta vi har har i Gambia ar inte lika snalla som de vi har i Sverige.

Den storre av de tva ar forkladda pinkmyror, som jag tror har emigrerat fran Sverige och vaxt till sig och satt pa sig svarta kostymer for att inte bli igenkanda har.

De pinkar pa en har och det svider lika illa som de gor i Sverige men det tror man inte nar man ser de :(

Sa det galler att vara beredd pa anfall nar satter sig ute pa uteplatsen och halla koll pa vart man har de.

Sa allt ar inte vad det ser ut att vara.

Ha det fortsatt gott i natten.

Kram Maritha.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

VÄDER NYHETERNA

Min Gästbok / My Guestbook