DIN SÖKRUTA PÅ MIN BLOGG :

Anpassad sökning

tisdag 30 november 2010

VATTENBRIST...

...SA DET STANKER OM DET :(

Nu har vi varit utan vatten sedan i forrgar natt. Det borjar bli tomt i alla tankar och flaskor nu.

Sa har lange har det aldrig varit avstangt tidigare.

Det ar rent bedrovligt att den kan fa vara pa det har sattet.

Inget duschande har inte, for da har vi inget att "spola" toaletten med.

Jag som inte ens hunnit vanja mig med att fa vanta till midnatt innan vi far borja bunkra upp vatten till nasta dags forbrukning.

Da kommer det har som ett hugg i ryggen.
De vet inte nar vattnet kommer tillbaka??????

Neej, allt ar inte sa bra har, som man skulle kunna onska sig.

I bland forsvinner elen ocksa och det gor den for det mesta pa kvallarna da det ar morkt och man maste treva sig fram i morkret for att hitta stearinljuset, som man lagt eller stallt nagon stans, tusan vet var :(

Sa har sitter vi i skymningslandet och invantar med hoppet tant, att "i natt ska det val anda komma tillbaka"

Usch a hemskt det maste vara om man ar en stor familj med flera barn och sa ska man brottas med de har problemen, nar hela Atlanten ligger dar borta pa gangavstand.

Ja, det ar inte latt att leva alltid. Har far inte svarta ga ner till stranden och bada for det finns vakter som kollar upp om man har sarskilt tillstand att fa ga ner till stranden.

Det ar for att inte besvara turisterna som kommer hit.
Det vore ju for jakligt om de skulle ta och bada samtidigt.

Nej, det ar for att turisterna ska fa kanna sig trygga da de ar har.

Undrar vad som skulle handa om man gjorde sa i Sverig?
Forbjod svenskarna att bada for att inte nagon skulle stjala deras tillhorigheter eller hanga efter de.

Om vi skulle fa vanta med att ga tills tranderna och bada i september och inte under turissasongen.

Det skulle vara snopet, va?

Det skulle inte kunna handa, skulle jag tro.
Da skulle vi ga i taket av upprordhet over att bli frantagna vara rattigheter.

Jag forsoker att ta med mig mina svarta vanner har, sa att de ar med mig och da gar det bra.

Mer an trist, tycker jag.

I Gambia har man inga mineraltillgangar eller som i manga grannlander, olja och darfor ar man helt beroende av turismen.

Fattigdommen ar stor har och arbetslosheten stor och det ar ett svart problem att brottas med men jag undrar hur manga av de turister som kommer hit, kanner till dessa forhallanden.

Om nagon av er som laser detta skulle vilja bidra pa nagot satt, sa ar det ett bra tillfalle att bli "fadder" till nagot barn har nere och ge hjalp till utbildning.

Manga vuxna kan varken lasa eller skriva.

Det kostar foraldrar har, 1000 dalasi, som ar ungefar 300 svenska kronor och da har man gett ett barn skolgang under ett ar.

Som jag ser det, ar utbildning, nyckeln till det mesta i varlden sa det ar en viktig insats ni kan gora om ni kanner for det.

Ha det sa gott i duschen eller badet, eller vad ni nu ska syssla med i kvall.

Kram Maritha.



Inga kommentarer:

Bloggarkiv

VÄDER NYHETERNA

Min Gästbok / My Guestbook