DIN SÖKRUTA PÅ MIN BLOGG :

Anpassad sökning

onsdag 26 januari 2011

BANANER, SA SOM JAG INTE HADE...

...SATT DE TIDIGARE.

Oftast ser man inte hur det ser ut nar de vaxer, fran sma till stora bananer.



Om ni inte heller sett hur det ser ut tidigare, sa kan jag beratta att det lila i toppen, ar blomman och efter den kommer det sma, sma pluttiga bananer, som sa smaning om blir storre och storre, for att till slut bli fardiga bananer.

Det ar intressenant att se alla dessa saker vaxa ut och bli till det vi ser fardigt i vara affarer hemma i Sverige.

Hade ni dessutom en aning om hur vi far var cashewnotter??

Det har ar en cashew frukt och i ena anden pa den sitter en liten "grunka" och inne i den finns en liten enda liten not.


Varje frukt ar ungefar i storlek med en mitt emellanstor tomat.
Har ar de roda eller gula och ar valdigt goda och fyllda med fruktsaft.

Sa till den lilla noten da.
For att fa ut den, behover man branna bort det skalet som omger den.

Det ar enligt vad man sager har, ett av de ackligaste lukter man kan forestalla sig och det gors knappast av var och en som ager en frukt eller trad med frukterna.

Man forslar ivag de sma grunkorna till stalen dar man branner massor med grunkor at gangen och arbetet ar knappast av det roligare slaget.

Det hander att folk dor av att fa i sig roken fran branningen.

Vi tycker ofta att det ar dyrt att kopa notterna men med tanke pa vilket hart slit som ligger bakom varje liten not, tycker jag att det plotsligt kanns markligt att det inte kostar enorma summor att kopa dessa notter.

Arbetarna ar knappast valbetalda och de ser bara en mycket liten del av det lilla priset vi betalar.

Hadanefter kommer at minstonde jag att ata mina notter med andakt.

Ha det gott och tank pa hur mycket arbete som ligger bakom dessa notter, nasta gang du koper en pase och tycker att de ar dyra.

Kram Maritha.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

VÄDER NYHETERNA

Min Gästbok / My Guestbook