DIN SÖKRUTA PÅ MIN BLOGG :

Anpassad sökning

fredag 8 juli 2011

NU POLISANMÄLS HÄNDELSERNA PÅ NORRKÖPINGS ...

Anhöriga till en av de gamla kvinnorna som blivit utsatta för övegreppen på äldreboendet i Norrköping polisanmäler nu händelserna.

Det tycker jag är jättebra och jag trodde att det redan var polisanmält.
Undersköterskorna ska inte omfattasav någon som helst sekretess, efter vad de gjort mot dessa stackars gamlingar.

Jag blir bara mer och mer upprörd över hur myndigheterna har hanterat det här och låtit dessa kvinnor få komma tillbaka och jobba på samma ställe igen.

Dessutom vet ingen hur många övergrepp som skett, när ingen sett de båda eller vad den övriga personalen har gjort, som aldrig hade kurage nog att anmäla dessa galna kvinnor.
De kanske inte heller skötte sina uppgifter som de skulle och kankse grät de av lättnad, under gruppbehandlingen över att de inte hade blivit upptäckta, vad vet jag ?

Men funderingarna finns där och släpper inte taget i mitt huvud, då dessa händelser är så horribla och det inte finns några som helst ursäkter i världen som kan släta över det som gjorts.
Att bara ha mage att återvända till sin arbetsplats efter att man gjort sig skyldig till detta, är bara det ett ytterligare tecken på, att man inte känner tillräcklig ångest eller har full insikt om vad man har gjort.

Det är skrämmande att läsa om hur alla inblandade, både personal och myndigheter blundar med kraft, för att inte ta in det som skett.


Jag är mycket glad att den här gamla kvinnans anhöriga gör en polisanmälan nu.
Att den stackars kvinnan lider psykisk av det hon blivit utsatt för är inte konstigt alls och det var sorgligt att läsa att när hennes dotters man böjde sig över den gamla kvinnan för att gratulera henne på hennes 101-årsdag, så blev hon rädd och bad, "slå mig inte".

Usch, för alla inblandade i händelserna från golvnivå och uppåt i leden.

"Familj polisanmäler kränkningar på äldreboendet

Den 100 år gamla damen fick sin knytnäve intryck i munnen av en undersköterska som skulle ta hand om henne.
Personalen har fått arbeta kvar.
Men nu polisanmäls händelsen av kvinnans anhöriga.

När min mammas man böjde sig fram sa hon "slå mig inte, slå mig inte". Då börjar man ju fundera över vad hon har blivit utsatt för.
Sofia Björkman, barnbarn till en av de utsatta.
Det var i mars i år. Sofia Björkmans 100-åriga mormor utsattes av psykiska och fysiska övergrepp av personalen hemma på sitt äldreboende i Norrköping."

Trevligt att veta hur gången är när sådana här händelser kan utspelas och inte bli åtgärdade på rätt sätt.
Det känns ju tryggt att veta att man vårdar sin personal men det skulle vara trevligare att veta att man förr vårdade de stackars gamla som är där av just den anledningen, att de behöver vård och hjälp.

Läs resten  av artikeln i dagens Svenska Dagbladet, HÄR. 

Ha en skön fortsättning på fredagen.

Kram Maritha. 

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

VÄDER NYHETERNA

Min Gästbok / My Guestbook