DIN SÖKRUTA PÅ MIN BLOGG :

Anpassad sökning

torsdag 21 juli 2011

SJUKVÅRDEN GÖR DET IGEN, DET TAR INTE SLUT.

En läkare på Sahlgrenska i Göteborg, har lyckats, med det som jag ser det, omöjliga att feldiagnostisera, inte mindre än 54 patienter som hade hudcancer ??

Jag förstår inte hur man kan få en läkarlicens när man ändå inte kan sitt arbete.
Det är en gåta för mig.


54 patienter, det är inte lite det och en av dessa avled dessutom.
Det är snart farligt att gå till sjukhusen, verkar det som.


Frågan är, vad man gör när man anställer dessa människor och hur man kollar upp att de kan det de ska kunna.
Slarv är en dålig orsak till att sådana här saker kan hända men det här är snarare en okunskap, som lett till dessa felaktiga diagnoser och jag vet inte riktigt vad som borde göras åt detta.

En sak är i alla fall helt klar och det är att sådana här saker absolut inte bara får hända, över huvud taget.

Det är skrämmande att ingen tidigare upptäckt detta och gjort något åt det.



"Feldiagnostiserad patient avled i cancer

En läkare på Sahlgrenska sjukhuset har under flera års tid missat hudcancertumörer, vilket SvD kunde avslöja i maj. Totalt feldiagnostiserade läkaren 54 patienter, varav en har avlidit i cancer.  "

Läs hela artikeln i dagens Svenska Dagbladet, HÄR.

Under min tid inom sjukvården, har liknande saker inträffat, dock inte i den omfattningen som det är frågan om här och dessutom har dessa läkare jag haft i min närhet, fått sina licenser antingen indragna eller blivit avstängda från den slags tjänstgöring de gjort felen i.
I SvD kan ni läsa om flera andra historier där det också gått galet. 

Ha en skön torsdag.

Kram Maritha. 

 

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

VÄDER NYHETERNA

Min Gästbok / My Guestbook