DIN SÖKRUTA PÅ MIN BLOGG :

Anpassad sökning

fredag 16 september 2011

ARBETANDE INVANDRARE ELLER ARBETSLÖSA ?

Nu har arbetsförmedlingen haft 9 månader på sig för att få invandrare ut i arbetslivet och de har fått ut 220 stycken =/


Jag har inga ord som riktigt beskriver vad jag känner inför dessa siffror.
Varje månad slussas ca 600 invandrare in i programmet och det ska tydligen leda till att de får arbeten ?

220 på 9 månader gör ca 24.5 per månad eller ca 294 per år.
Imponerande siffror =)
Kvar blir under ett år ca 6.906 arbetslösa.


Det låter lovande tycker jag =)
Hur många fler som invandrar varje år har jag inga siffror på men det lär väl vara några stycken det med.


Kul jobb för arbetsförmedlingen som redan har svårt att skaffa jobb till svenskarna =(
men det är väl bara till att bita ihop, svälja och knyta nävarna och stoppa de i byxfickorna, som vi är berömda på att göra =)

"Jobb till invandrare


Sakta får fler nyanlända invandrare hjälp med att hitta jobb via Arbetsförmedlingen (AF) och med stöd av etableringslotsar."

Bland de som har fått jobb har det bland annat blivit inom vården och då kan jag verkligen bara hoppas på att dessa som fått de arbetena både har fått utbildning för det arbetet de blivit anvisade och att de talar svenska så att det går att förstå, då det är väldigt viktigt för de äldre, som oftast förlorar mycket av sitt språksinne och inte alltid klarar av att förstå vad invandrare säger med bruten svenska.

Läs hela artikeln från dagens Svenska Dagbladet, HÄR.
Väldigt viktigt då det kan bli svåra missförstånd mellan de gamla och de invandrare som inte talar klar och tydlig svenska och detta inte sagt för att "göra ner" någon, utan det är ett klart konstaterat faktum att  det blir så för de flesta när de blir äldre, tyvärr.

Vi får väl hoppas att de som hjälper dessa invandrare till arbeten inom vården har det klart för sig, då det redan idag är illa ställt med vården i Sverige så att det inte blir ännu värre, som det brukar heta, att låta de gamla hamna, "från askan i elden" eller i klartext att "inte göra ont värre".

Kram Maritha.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

VÄDER NYHETERNA

Min Gästbok / My Guestbook