DIN SÖKRUTA PÅ MIN BLOGG :

Anpassad sökning

söndag 2 oktober 2011

ATT FÖRFÖLJA (STALK eng. ) NÅGON SKA I FORTSÄTTNINGEN...

... kunna ge upp till 4 års fängelse.

Tänk er att det är samma som för våldtäkt på ett barn ????
Det låter väldigt märkligt att straffet för att en vuxen människa förföljer och kartlägger en annan vuxen människas liv ger 4 års fängelse medan
straffet för att ha våldtagit ett oskyldigt och försvarslöst barn ger samma straff, 4 års fängelse ????

Horribelt i mina ögon men det visar ganska tydligt på, vilka som prioriteras i lagens ögon och det är definitivt inte dessa utsatta barn.
Är det någon annan som också ser hur illa ställt det är med våra lagar och skyddet för våra barn.

Jag anser att de brott där man utsätter oskyldiga och värnlösa barn, borde ge ett MYCKET LÅNGT straff för de skador de åsamkas.

Jag är så less på våra lagstiftare och deras korkade sätt att betrakta de här incest- och pedofilbrotten.
Hur kan man ens komma på tanken att sätta det här låga straffet när de skadar barn för livet ???

Att det dessutom ska vara samma strafftid för den som förföljer en vuxen, som faktisk på egen hand kan ta andra vuxnas hjälp kan ta vara på sig själv och söka hjälp från polis och andra myndigheter. 

Det är för det mesta omöjligt för dessa barn och därför har jag hela tiden hävdat att det är alldeles för låga straff för brott mot barn.

"Nu är stalkning brottsligt

I lördags trädde lagen om olaga förföljelse - också känt som stalkning - i kraft i Sverige.
Att systematiskt förfölja, kartlägga och smyga sig på någon kan ge upp till fyra års fängelse.  "


Det här bekräftar bara det jag tidigare har sagt i mina inlägg om att rättsväsendet inte alls står på våra barns sida.

Ni kan läsa hela artikel i dagens Svenska Dagbladet, HÄR.

Jag tycker att där är väldigt bra att man gör det straffbart att förfölja och kartlägga andra människors liv.
Absolut !!
Det är helt ok och det skulle redan har varit straffart för länge sedan.


Protesten jag vill få fram är att man inte ser hur allvarligt brotten mot dessa barn är och att det klart framgår med den här nya lagen, hur lite man bryr sig om dessa barn, tyvärr.

Ha det gott.

Kram Maritha.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

VÄDER NYHETERNA

Min Gästbok / My Guestbook