DIN SÖKRUTA PÅ MIN BLOGG :

Anpassad sökning

tisdag 18 oktober 2011

MALARIA ÄR DEN BOV I VÄRLDEN SOM...

...som skördar många människoliv på jorden

FN gjorde ett uttalande förra året och sa att från år 2015, ska inga barn behöva dö i malaria.
Det är väldigt goda nyheter, då malarian tar så många liv vartenda år.

Vi hade en granne i Gambia, där vi bodde och hon fick malaria och även hennes två små barn.
Hon miste det ena barnet som fick malaria och det kändes oerhört grymt.

"Malaria deaths fall over 20% worldwide in last decade

Child suffering from malaria in south Sudan Malaria accounts for 20% of childhood deaths in Africa.

Related Stories

There has been a fall of just over 20% in the number of deaths from malaria worldwide in the past decade, the World Health Organization says.
A new report said that one-third of the 108 countries where malaria was endemic were on course to eradicate the disease within 10 years.
Experts said if targets continued to be met, a further three million lives could be saved by 2015.
Malaria is one of the deadliest global diseases, particularly in Africa. "

 Ni kan läsa hela artikeln ur dagens Svenska Dagbladet, HÄR.

Jag fick själv malaria under hösten 2010 och även om min malaria var lindrigare än många andra som jag stötte på, så var det inte särskilt skoj och jag fick dras med malarian i ca 3 veckor.
Jag stötte på så många, som också hade eller hade haft malaria med. 

Det var inget skojigt att höra hur den här sorgliga sjukdomen som spred sig till människor, genom myggbett .
Det finns mediciner på sjukhusen där vi bodde men det var bara jag som fick malarian och jag hade tur som inte drabbades värre än vad jag gjorde.
 
Smärtorna kan vara riktig ordentliga och det enda som händer är att man får gå till läkaren och ta blodtest, för att se att det verkligen är malaira som man har drabbats av.

Ha en trevlig kväll.


Inga kommentarer:

Bloggarkiv

VÄDER NYHETERNA

Min Gästbok / My Guestbook