DIN SÖKRUTA PÅ MIN BLOGG :

Anpassad sökning

söndag 1 januari 2012

JORDSKRED I NORGE.

Ett otäckt jordskred har satt i gång i Trondheim och man har fått evakuera massa boende i området.

Jag läste nyss en annan tidningsrapport om skredet, där man kallade det för ett skalv men jag har kollat min "google/nasa" karta och det har uppenbarligen inte varit något skalv, som utlöst skredet.

"Tidigare ras i Norge

Nyårsdagens jordskred i Trondheim är ett av flera norska ras de senaste åren. I juni 2011 fick hundratals människor evakueras i Guldbrandsdalen."

Det var inte första gången som de drabbades av skredet utan det har varit flera skred där tidigare.
Platsen där husen ligger är byggda ovanpå kvicklera. 
När leran sätts i rörelse, så övergår den från fast form till flytande (som vatten).

Även delar av Göteborg, är byggt på kvicklera och det är otäckt att tänka sig vad som skulle kunna hända, även där.

Vi får hoppas att det lugnar ner sig i Trondheim och att Göteborg får förbli som det nu är.


Maritha.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

VÄDER NYHETERNA

Min Gästbok / My Guestbook