DIN SÖKRUTA PÅ MIN BLOGG :

Anpassad sökning

tisdag 21 augusti 2012

ISLAM VS EGYPTEN

Tankar sett ur en journalist ögon, där han sitter på en bar i Kairo.

Läs hela artikeln, som ger en tydlig bild av Egypten i dag och troligen är på väg, med sin valda president Mursi, som vi redan vet är islamist och som inte gör att landet ligger särskilt bra till, ur våra ögon sett (som turist till exempel), ur ett framtida perspektiv. 



Cairo's barflies wait for Brotherhood's take on beer


A view of mosques in Cairo as the sun sets
This was the first Ramadan marked by Egyptians in the post-Mubarak era and with the country now ruled by an Islamist president, some are speculating whether some of Cairo's more secular ways will go.
It is the eve of Ramadan and I am sitting in one of Cairo's thriving downtown bars a stone's throw away from Tahrir Square, drinking what I fear is my last ice-cold bottle of Egyptian beer for at least a month.
It is loud, smoky, hot and crowded.
Around me the clientele, a mix of old Christian men, liberal Muslims, self-styled revolutionaries and ex-pat journalists, crowd round square tables that are too small to hold the dozens of beer bottles piling up on them, or accommodate the ever-increasing circles of drinkers on rickety wooden chairs.  "

Själv tror jag att det här är ett land som kommer att få hårda regler med tanke på de Muslimska Brödrarskapets val av president, Mursi, som inte är något mer eller mindre, äe en av de hårdföra islamister, så det blir nog inget vidare roliga inslag för turister i framtiden.
Vi får vänta och se hur det "slutar" men jag har inga förhoppningar alls efter det här valet (som jag inte ens kan säga, att jag är säker på, har gått rätt till).

Maritha.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

VÄDER NYHETERNA

Min Gästbok / My Guestbook